Перейти до основного вмісту


СЬОГОДНІ, 7 ЛИПНЯ, СВЯТКУЄМО РІЗДВО ПРОРОКА, ПРЕДТЕЧІ І ХРЕСТИТЕЛЯ ГОСПОДНЬОГО ЙОАНА


Зі слова Блаженнішого Святослава на Різдво пророка, Предтечі і Хрестителя Господнього Йоана

Прийшло у світ голошення Божого милосердя

[…]

Сьогодні наша Церква святкує свято Різдва Івана Хрестителя. Свято, можливо, трошки особливе, тому що в нашому літургійному році ми святкуємо Різдво лише трьох осіб. Святкуємо Різдво нашого Спасителя Ісуса Христа, Пречистої Діви Марії і Івана Хрестителя. Це показує, що він був якоюсь особливою особою в історії спасіння людства. Сам Ісус Христос каже про нього, що він є найбільший з народжених від жінок і останній пророк, найбільший серед пророків, особа, в якій весь пророчий уряд Старого Завіту знаходить своє завершення. Бо лише Іван Хреститель бачив Того, про Кого пророкував, і міг торкнутися своєю рукою Його голови, Того, про Якого пророки проповідували з сивої давнини.

Говорячи про Івана Хрестителя, святий Августин каже, що він у своїй особі знаменує межу між старим і новим: Старим Завітом, законом і пророками, і Новим Завітом, коли голоситься Царство Небесне. І пояснює Августин, кажучи, чому він є межею старого. Каже, що з одного боку, він народився від батьків, похилих віком: безплідної Єлизавети і немічного Захарії. Його зачаття лежало поза межами людської сили і людської можливості та самим собою знаменувало не людську, але Божу активну і надзвичайну дію для спасіння людини. Він є початком нового, тому що є особою, яка знаменує початок нового часу, він є Предтечею Того, Хто є сповненням усякої обітниці. Каже Христос, що закон і пророки були до Івана, а від нього проповідується Царство Боже.

Другою знаменною рисою обставин його народження є те, що він був названий пророком Всевишнього ще перед своїм народженням, коли Пречиста Діва Марія, Яка носила у своєму лоні Сина Божого, повна Духа Святого, прийшла і привітала Єлизавету. Пише Лука: «Дитя здригнулося у її лоні». Тому що сповнилося Духом Святим і було назнаменоване голосити про цей прихід Спасителя в тілі людському усім людям на землі, а навіть серед царства померлих, готуючи їх до приходу Спасителя.

У цьому дні, як ми чуємо в Євангельському читанні (Лк 1, 1-25; 57-68; 76; 80), розв’язується язик батька Йоанового, Захарії, який мов онімів перед величчю Божою, яка повинна була виявитися у його родині. Тому що каже Августин: «Голос Божий сьогодні народився». Народився глас вопіющого в пустині, завданням якого буде те, що сказав ангел тоді у храмі в момент Його зачаття: «Він приверне серця народу Божого до їхнього Бога, він приверне серце батьків до дітей, тих, хто є немудрий, до мудрості праведників і приготує Богові народ достойний». Тому то радіє сьогодні Церква Христова. Тому що із приходом на світ Івана Хрестителя розв’язується мовчанка і сповняються пророцтва, а сила Божа виявляє усю свою велич серед Божого народу.

[…]

У цей день я вас щиро вітаю. Радіймо тим святом. Ім’я «Іван» означає «Бог є милосердний». Радіймо з того, тому що незалежно від того, які ми з вами є недостойні і грішні, Іван народився; народилося і прийшло у світ голошення Божого милосердя, яке є настільки сильне, що може зробити те, що під силу людині уже більше не є. Нехай той празник оживить усіх нас, дасть нам надію, дасть нам віру, дасть нам радість, що те нове, яке починається, є вічне і не матиме ніколи кінця. Амінь.


З проповіді Блаженнішого Святослава під час Архиєрейської Божественної Літургії в Архикатедральному Соборі Святого Івана Хрестителя в Перемишлі (7.07.2012).


"Різдво Іоана Предтечі"
Кость Маркович, Кафедра Сакрального мистецтва Львівської національної академії мистецтв


















Джерела інформації:












Коментарі