Перейти до основного вмісту


ВХІД ГОСПОДНІЙ У ЄРУСАЛИМ (ВЕРБНА НЕДІЛЯ)


"...І ми, як діти, несучи знамена перемоги, Тобі 
Переможцеві смерти кличемо: Осанна на висотах, 
благословен грядки в ім'я Господнє" 
(Тропар Квітневої Неділі) 

Свою Божу місію на землі завершив Господь наш Ісус Христсс двома величними актами, що ними є воскресіння Лазаря і тріюмфальний в'їзд до Єрусалиму. Ці дві події, що їх свідками були великі маси людей, давали ясне й переконливе свідоцтво про Христове месіянське післанництво та Його божество. Та тріюмф тих двох світлих подій отверив також браму до останнього акту драми Христового життя: Його мук і смерти.

Гарний опис, як відбувався цей празник у Єрусалимі в 4-му віці, дає нам Сильвія Аквітанська у Дневнику свого паломництва по св. місцях. Там читаємо, що вірні Єрусалиму щорічно старалися наново переживати подію Христового в'їзду до Єрусалиму так, як вона відбулася перший раз. У Квітну Неділю, по ранішніх відправах у храмі Божого Гробу, вірні збиралися коло першої години пополудні на Оливній Горі коло церкви Христового Вознесіння. Сюди приходив єпископ з дияконами, і в тому часі, коли там збирався народ, співано різні гимни і псальми та читано зі св. Євангелії про подію Христового в'їзду до Єрусалиму. Но яких двох годинах часу, коли вже всі зійшлися, починався величавий похід-процесія в сторону міста Єрусалиму. В часі процесії і старші й діти несучи пальмові чи оливкові галузки співали гимни і псальми, що стало кінчилися окликами: "Благословен, що йде в ім'я Господнє". Авторка опису завважує, що всі, навіть і маленькі діти на руках своїх батьків, мали в руках пальмові чи оливкові гілки. Похід замикав єпископ зі своєю асистою. І він, подібно які Христос, їхав на осляті. Процесія ішла через місто аж до храму Божого Гробу. 

Починаючи від 7-го сторіччя різні церковні письменники, як Андрій Критський, Косма Маюмський, Іван Дамаскин, Теодор і Иосиф Студити, уложили стихири й канони на цей празник. Квітна Неділя, хоча належить до великих Господніх празників не має ані перед- ані по-празденства в церковній службі, бо вона окружена постом. 











Джерело інформації:
Катрій Ю.Я. Пізнай свій обряд! Літургійний рік Української католицької церкви. - Ню-Йорк, Рим: ОО. Василіян, 1982. - 493 с.







Коментарі