Перейти до основного вмісту


НЕДІЛЯ ТОМИНА АБО ПРОВІДНА




Наступна неділя по Христовому Воскресінні має такі назви: 

Неділя Томина — Від події в св. Євангелії, де говориться про стрічу апостола Томи в воскреслим Христом. Неділя АнтиПасхи, що з-грецька значить "Замість-Пасхи", бо для перших християн вона була наче повторенням празника Пасхи. В Дневнику Паломництва Сильвії Аквітанської (4 ст.) читаємо, що 8-го дня по Христовому Воскресінні були в Єрусалимі осібні торжества та що того дня читали св. Євангелію про навернення ап. Томи. 

Неділя Нова або Оновлення, бо вона перша по Пасці і в ній наче оновлялося празнування Пасхи. Цього дня сам Ісус Христос своєю появою обновив для апостолів радість свого Воскресіння. "В цей день, — каже Синаксар Томиної Неділі — в другу неділю по Пасці, празнуємо оновлення Христового Воскресіння і св. апостола Томи діткнення". 

Неділя Біла або "в білих". Колись у давнині ново-хрещенці, принявши св. Тайну Хрещення у Велику Суботу, продовж цілого Світлого Тижня ходили в білих одежах, а в неділю Томину при осібній церемонії ці одежі відкладали. Західня Церква по сьогодні зве цю неділю "неділя в 
білих". 

Неділя Провідна. Деякі автори виводять цю назву від того, що ця неділя проводить, це є продовжує празник Пасхи. В нашому народі був давній звичай, щоб у Томину Недіпю уладжувати проводи, це є поминання померлих, осібною трапезою та молінням за душі померлих на цвинтарі. 

Святкування восьмого дня по Пасці, як завершення» торжеств світлої седмиці, здавен-давна уважалося за осібний празник. Темою богослужень цього празника, як і седмиці, що по нім наступає, це євангельська подія, що описує появу Ісуса Христа восьмого дня по Його Воскресінні та зворушливе навернення і визнання віри св. ап. Томи. Про значення святкування цього празника св. Григорій Богослов (+389) у своєму слові на Неділю Томину так каже: "Давній і в добрій цілі установлений закон шанує день оновлення, або радше кажучи, з днем оновлення шанує нові добродійства. Чи ж не був днем оновлення і перший воскреслий день, що наступив по священній і світлоносній ночі? Чому даємо цю назву сьогоднішньому дневі? Той — (це є Великдень), був днем спасіння, а цей днем згадки про спасіння. Той день розділяє собою погребання і воскресіння, а цей є днем зовсім нового народження... Справжню онову ми сьогодні празнуємо, переходячи від смерти до життя. Тож скиньте зі себе старого чоловіка й оновіться та жийте в обнові життя". 










Джерело інформації:
Катрій Ю.Я. Пізнай свій обряд! Літургійний рік Української католицької церкви. - Ню-Йорк, Рим: ОО. Василіян, 1982. - 493 с.





Коментарі